Integritetspolicy

Integritetspolicy för Borett webbutik
Information om hantering av personuppgifter
Borett Webbutik värnar om din personliga integritet och vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss på Borett är det viktigt att vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer behandla dina personuppgifter.

I denna integritetspolicy, som gäller för alla Borett Webbutiks kunder i Sverige, ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor,  köper våra produkter eller tjänster eller vid andra kontakter med oss.

 Ansvar för dina personuppgifter?
Borett Webbutik, Nya Boulevarden 10, 29131 Kristianstad,organisationsnummer 556911-6006 är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av Borett Webbutik

Vad är en personuppgift?
Personuppgifter är information och data som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Exempel på personuppgift är namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Det kan också gälla kundnummer, krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter som exempelvis IP-nummer.

Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?
Uppgifter du lämnar när du blir kund hos Borett Webbutik
När du blir kund hos Borett Webbutik samlar vi in dina kontaktuppgifter: namn, adress, e-postadress, telefonnummer och, i förekommande fall, personnummer. Vi samlar även in uppgifter om leveranssätt, eventuellt utlämningsställe samt IP-adress. Det köpeavtal som vi har ingått med dig utgör den lagliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter och är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser och fullgöra detta avtal gentemot dig gällande exempelvis leverans och betalning.

Uppgifter som samlas in vid personlig kontakt
När du kontaktar kundservice via exempelvis e-post, telefon eller samlar vi in de personuppgifter som du lämnar till oss. Detta gör vi för att kunna besvara de frågor du har och för att hantera ditt ärende. Det kan t.ex. vara uppgifter om namn, e-postadress och ordernummer.Om din fråga rör en reklamation kommer vi att behandla dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning. Detta gör vi med bakgrund av den lagliga grund som baseras på vårt köpeavtal med dig.

Hur använder vi dina personuppgifter?
Fullfölja ingått avtal
Vi behandlar dina uppgifter för att identifiera dig som kund, hantera och leverera din beställning samt för att hantera fakturering och betalning. Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig om du kontaktar oss med frågor, synpunkter eller exempelvis en reklamation.

Information om produkter och tjänster
Vi använder dina personuppgifter för e-postutskick med information om våra produkter och tjänster. Du kan när som helst kan återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina uppgifter till obehörig part eller sälja dem vidare till extern part.

Med vem delar vi personuppgifterna?
Betallösningar
För att kunna ta betalt, hantera fakturor och betalningar delar vi uppgifter med Klarna som kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvariga för dessa uppgifter enligt bolagens villkor. Se klarnas villkor https://www.klarna.com/se/dataskydd/

Transportbolag/Fraktbolag/Unifaun
Våra fraktbolag tar del av de personuppgifter som krävs för att kunna fullfölja och leverera din beställning.

Cookies/Google/Facebook
Vi delar analysdata via tredjepartscookie för marknadsföring och webbanalys för att förbättra våra tjänster. Vi registrerar ingen information om besökarens IP-adress, därför kan informationen om dig aldrig kopplas samman med din identitet.

Vi använder analysverktyget Google Analytics för att förbättra innehåll, navigation och struktur på hemsidan. Analysverktyget använder JavaScript och cookies och den informationen om din användning är anonymiserad.

För att undvika att få din information sparad kan du i din webbläsare välja att inte acceptera cookies.

Direktmarknadsföring
Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

 Så här länge sparar vi dina personuppgifter

Lagringsperiod: 36 månader efter att kundservice-ärendet har avslutats.

Så här skyddar vi dina personuppgifter
Vi har vidtagit lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust, missbruk och obehörig åtkomst. Antalet personer som har tillgång till dina personuppgifter är begränsat. Endast personer hos oss som behöver behandla dina personuppgifter har tillgång till dem. De leverantörer som vi delar personuppgifter med kommer endast att behandla dem för vår räkning och göra det i enlighet med våra instruktioner.

Du bestämmer över dina personuppgifter
Du har rätt att, en gång per kalenderår, ta del av vilka av dina personuppgifter som finns hos Borett Webbutik samt begära att få dessa raderade. För att få tillgång till den informationen eller radera dina uppgifter måste din ansökan vara skriftlig, innehålla ditt personnummer samt vara undertecknad av dig. Skicka din ansökan till Borett Webbutik, Nya Boulevarden 10, 29131 Kristianstad. Uppgifterna eller bekräftelse av radering skickas utan onödigt dröjsmål till din folkbokföringsadress.

Du kan alltid använda dig av den avanmälningslänk som finns i alla kampanjer, erbjudanden och nyhetsbrev vi skickar till dig.

Om dina uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.

Bland det som inte kan raderas finns bland annat data som krävs enligt bokföringslagen och data som krävs för att Borett Webbutik ska kunna uppfylla sina åtaganden vid t.ex. reklamationer.

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg. Vi värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter med största respekt. Om du ändå anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt så får du gärna höra av dig till oss. Du har också möjlighet att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är den myndighet som utövar tillsyn av behandlingen av personuppgifter.

 

Köpvillkor för Awesm Stores E-handel

Här regleras villkoren som gäller vid köp på Awesm Stores webshop på domänen awesmstore.se. Dessa villkor kan komma att förändras, läs därför alltid villkoren innan genomförande av köp. 

Awesm Store använder Klarna Checkout som betalväxel.

Observera att fakturan skickas till den angivna mailadressen. Du kan själv välja att ladda ned din faktura från klarna.se. https://klarna.com/sv/mina-sidor. Här kan ni även skriva ut en pappersfaktura.

 

Klarna faktura

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Skulle du mot förmodan ha fått en faktura men saknar en bekräftelse på att varan är skickad- hör av dig till info@awesmstore.se så hjälper vi dig med detta.

 

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning
  • 3 - 5 arbetsdagars leveranstid

 

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

.

Kortbetalning

Det går bra att betala med VISA eller Mastercard utfärdade av en svensk bank. Pengarna reserveras på ditt bankkonto när du bekräftar din order och dras sedan från kontot när produkten blir levererad. Notera att dina pengar kan komma att dras från kontot innan produkten har skickats om det avser förhandsbokningar och beställningar som ligger längre fram i tiden.

Direktbetala

Klarna Checkout erbjuder direktbetalning via Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Retur, ångerrätt och öppet köp

Du som konsument har rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Du får packa upp och titta på varorna, men både produkten och förpackningen ska bifogas i väsentligt oförändrat skick (enligt föreskrifter i Distans och hemförsäljningslagen), dvs oanvända, hela och rena. 

Om varan är en beställningsvara måste den strykas skriftligen i ett meddelande till oss. Det går att avbeställa varan fram till tidpunkten då varan skickats från leverantören. Därefter går det inte att häva köpet.  Detta gäller även om den beställda varan är försenad från leverantören.

På Awesm Stores webshop gäller 14 dagars öppet köp, likaså 14 dagars bytesrätt. Ångerfristen gäller från den dag du mottagit produkten. För godkänd retur oavsett åberopande av ångerrätt, öppet köp eller byte måste handlingar medfölja returen som kopplar varorna till ditt kundnummer och ordernummer.Om ni har följesedeln kvar, bifoga den, ringa in vilka plagg som returneras. Om ni inte har följesedeln kvar - bifoga en  handskriven lapp med ert namn & kundnummer. 

Om du vill returnera något plagg- använd den medföljande returfraktsedeln, vi drar då 30 kr som fraktavgift. Om det gäller retur av en inredningsprodukt- kontakta info@borett.se  för att få en returfraktsedel skickad till dig. .Produkterna måste vara i originalskick, med lapparna kvar. Plaggen får provas & plastförpackningar får brytas, men prova med försiktighet. Kläder med fläckar kan vi dessvärre inte ta emot.  

Paketet kommer inte att hämtas ut om vår returfraktsedel inte används, om ni önskar skicka med företagspaket direkt till butik - maila info@awesmstore.se,  så att vi kan ta emot ert paket. 

Byte?

Om ni önskar byta en vara eller storlek- kontakta gärna kundtjänst- info@awesmstore.se så att ni inte behöver betala dubbla frakter. 

Bestämmer du dig för att returnera hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor. Genom att logga in på "Mina sidor" kan du flytta fram fakturans förfallodatum med tio dagar, så att Awesm Store.se  har gott om tid på sig att ta emot returen och registrera den. 

Där kan du även kontrollera när returen har registrerats genom att hämta en uppdaterad version av din faktura.
Du kan logga in genom att antingen ange e-postadressen du använde i ditt köp eller ditt OCR- / Fakturanummer och personnummer.

Om varan går sönder under transporten kan ni enkelt själv flytta fram fakturan i väntan på er ersättningsvara. Detta gör ni också via Mina Sidor hos Klarna.

Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice, så hjälper de dig vidare!

I paketet måste hänvisning till ordernummer & namn finnas, antingen på den följesedel som fanns med paketet eller på en lapp. 


Vid åberopande av ångerrätt eller öppet köp görs återbetalning av köpbeloppet via samma betalsätt som köpet. 

Skulle ni upptäcka att produkten har någon defekt/skönhetsfel skall detta rapporteras inom de första 14 dagarna.

Påminnelse?

När fakturans förfallodatum har passerat och Klarna saknar betalning skickas en påminnelsefaktura via post. Det kan ta upp till tre bankdagar från det att betalningen gjorts tills den registreras hos Klarna och detta är något Klarna  givetvis tar hänsyn till innan de skickar en påminnelse.
Skulle Klarna därefter ta emot en betalning på ursprungsbeloppet skickas en ny påminnelse där Klarna bekräftar att se tagit emot delar av betalningen men att påminnelseavgiften är kvar att betala.

Det är enkelt att själv kontrollera att vi har registrerat din betalning och hur mycket som kvarstår genom att logga in på "Mina sidor".
Logga in genom att antingen ange e-postadressen du använde i ditt köp eller fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.

Transportskador 

Vi står för transportrisken, d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. Skulle varan vara skadad kommer vi att debitera en kostnaden för denna.

Privat Policy

"När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter.  I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post."

Dina data sparas i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). 

Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. 

Ej uthämtade paket

Har du Närmsta Ombud som fraktsätt finns dina varor kvar på posten/Schenkerombudet under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Vid outhämtat paket debiteras ni 250 kr för hantering, returfrakt till oss, & returbehandling.

Vi vill även understryka vikten av att ni flyttar fram er faktura genom att kontakta Klarna, så att ni undviker onödiga påminnelser.

Produktvisning

På Awesm Store strävar vi efter att presentera produkterna på ett så tydligt och korrekt sätt som möjligt. Vi kan dock inte garantera att de färger som visas exakt återger de färger som produkterna har i verkligheten eftersom färgåtergivningen beror på inställningar i din dator och på din skärm. Priserna på Boretts webshop är angivna i svenska kronor inklusive moms.

Vi reserverar oss för eventuella faktafel när det gäller varans pris och produktinformation samt slutförsäljning. Alla kampanjer och erbjudanden gäller, om inget annat anges, så länge lagret räcker. Kampanjpriser och sortiment kan skilja mellan webshop och fysisk butik. 

Force majeure

Med force majeure avses bland annat strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar eller import- och exportförbud hos Borett Webbutik AB eller våra leverantörer. Under force majeure skjuts Borett I Webbutik AB:s förpliktelser upp. Om force majeure råder längre än 2 månader äger såväl du som vi rätt att upphäva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.